MEDEK jest Dynamiczną Metodą Stymulacji Kinetycznej (ang. Dynamic Method of Kinetic Stimulation). Została stworzona przez wybitnego chilijskiego kinezjologa Ramona Cuevasa w latach 1971-1976 we współpracy z Ester Fink, założycielką Canadian Medek Centre w Toronto.
Podstawowe założenie metody to wspieranie rozwoju motoryki dużej u dzieci od okresu niemowlęcego, jak również u dzieci, w przypadku których nieprawidłowo działający system nerwowy upośledza funkcje układu ruchu. Założeniem terapii MEDEK nie jest zmiana napięcia mięśniowego, pierwotnych odruchów czy nieprawidłowych wzorców ruchowych jak ma to miejsce w metodzie NDT-Bobath. Jednakże to na ich podstawie właśnie, terapeuta ocenia dojrzałość ośrodkowego układu nerwowego oraz rozwój funkcji motorycznych u dziecka. Kluczowym elementem, decydującym o skuteczności i przebiegu terapii stanowi jej indywidualizacja. Nieodzowne jest uwzględnienie fizycznych oraz psychicznych możliwości każdego dziecka. Dzięki temu terapeuta jest w stanie płynnie, a przede wszystkim skutecznie dopasowywać czynniki takie jak zestaw, czas trwania, przebieg poszczególnych ćwiczeń, oraz wykorzystywane narzędzia i techniki.
Fizjoterapia wg metody MEDEK opiera się na treningu ruchów niezbędnych do siadania, stania i chodzenia. Dziecko otrzymuje konkretne zadania posturalne, niebędące ruchami izolowanymi. W trakcie zajęć wykorzystujemy specjalny stół fizjoterapeutyczny oraz dedykowany do zajęć MEDEK (opracowany przez Ramona Cuevasa) zestaw przyrządów. Kluczową rolę odgrywa systematyczna praca terapeuty z rodzicami w trakcie całego okresu terapii. Zrozumienie przez nich istoty problemu oraz regularne wykonywanie z dzieckiem ćwiczeń w warunkach domowych pozwala na uzyskiwanie szybkich i wymiernych efektów. Jednym z ważniejszych argumentów, przemawiających za wykorzystaniem tej metody rehabilitacji jest fakt, iż chęć współpracy dziecka z fizjoterapeutą podczas zajęć nie jest czynnikiem kluczowym. Motywacja małego pacjenta może wpływać na poprawność wykonywanych zadań ruchowych, lecz jest to efekt chwilowy. Pamiętać należy o tym, iż głównym celem jest poprawa motoryki i odruchów dziecka w ujęciu całościowym, bez jakiegokolwiek uzależnienia od jego samopoczucia, humoru, chęci współpracy itd. Pozwala to na skuteczną realizację zajęć z maluchami, które mają „własną wizję” ich przebiegu.
Metodę MEDEK zaleca się dla dzieci z:
- zaburzonym, opóźnionym rozwojem psychomotorycznym
- mózgowym porażeniem
- zespołami genetycznymi
- chorobami metabolicznymi
Wiek dziecka:
Możliwie najwcześniejsze rozpoczęcie rehabilitacji jest elementem pozwalającym na uzyskanie jak najlepszych efektów terapii. Kluczowe czynniki, mające wypływ na możliwość wykonania większości ćwiczeń w terapii MEDEK to waga i wzrost dziecka.
Przeciwwskazania:
Głównym (lecz nie bezwzględnym) przeciwwskazaniem jest znaczne zwichnięcie i uszkodzenie w obrębie stawów biodrowych.